expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Wednesday, February 2, 2011

Petua Menghilangkan Penyakit Hati Busuk

Assalamualaikum semua..:) Selamat Hari Wilayah..! Special for orang-orang Putrajaya, KL and Labuan. Pada yang nak bercuti panjang, for sure ramai yang sambung cuti hingga CNY.

Pak Ngah -  Farit Ismeth EmirOklah, nak share salah satu artikel yang aku ambil daripada Pak Ngah a.k.a Farid Ismeth Emir (Pembaca berita kat RTM tu) melalui akaun facebooknya. Memang banyak informasi, petua-petua dan sebagainya beliau kongsikan wat rakan-rakan facebook. Antaranya Petua Menghilangkan Penyakit Hati Busuk. Actually amat mudah untuk kita sebagai manusia terutamanya umat Islam yang beriman kepada Allah s.w.t menghindari penyakit hati busuk ini. Tapi tak semua orang berjaya menghindarkan diri dari dijangkiti penyakit tersebut. Tak kiralah sesiapa pun.. Baik yang muda, tua, remaja, jiran, keluarga, kawan-kawan malah pemimpin-pemimpin sekalipun takkan terlepas dari menghidapi penyakit ini.

So, kat sini aku share la petua untuk menghilangkan penyakit yang sering menular dalam diri manusia. Kepada yang ikut petua ini, insyaAllah anda akan terpelihara dari dosa kepada sesama manusia. Sama-samalah kita berdoa minta dijauhkan dari penyakit tersebut dan kita dihindari dari orang-orang yang berpenyakit bahaya ini. Minta simpang malaikat 44..:)


Jenis Penyakit Hati

Iri, Dengki, Fitnah, Hasut, Prasangka Buruk, Khianat dan lain-lain.

Kaedah Mengelakkan Penyakit Hati

1. Tidak Banyak Bicara
Terlalu banyak bicara boleh membuat hati kita menjadi keras. Berbicaralah yang tidak penting secukupnya dan hindari menjadi orang yang cakap besar, gosip dan lain-lain.

2. Jaga Emosi dan Nafsu
Emosi dapat membuat hidup menjadi tidak tenang. Oleh karena itu sebaik-baiknya kita perlu menjaga emosi kita agar tidak menjurus kepada penyakit hati. Beberapa contoh nafsu yang harus kita tundukkan antara lain seperti nafsu akan harta, nafsu seks, nafsu makan, nafsu pangkat, nafsu marah, nafsu mewujudkan impian, dan lain sebagainya. Salah satu cara untuk melatih emosi dan nafsu kita adalah dengan melakukan ibadah puasa, baik puasa sunah maupun puasa wajib Ramadhan.

3. Selalu Mengingati Allah S.W.T
Rajin bersolat baik solat wajib 5 waktu, solat tahajud, solat dhuha, solat malam, dan lain-lain. Selain itu zikir, doa dan mengaji atau membaca al-Qur'an juga dapat menghindarkan kita dari penyakit hati.

4. Jangan Bergaul Dengan Orang Ada Penyakit Hati
Dengan berteman dengan orang-orang yang penuh dengan penyakit hati hanya akan menulari kita dengan penyakit-penyakit itu sehingga kita akan semakin jauh dari Allah s.w.t.



Cik Mesya : Kadang-kadang kita dah berusaha berbuat baik pada setiap orang tapi ada juga manusia yang berniat jahat dan cuba menjatuhkan kita. Adakah mereka-mereka ni tak pernah mensyukuri nikmat Allah s.w.t? Takpela, yang baik dibalas baik, yang buruk biarlah Allah membalasnya.. Wallahualam..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...