expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Thursday, June 23, 2011

Tips mudah untuk jadi baik. Selamat mencuba...

Salam semua.. Tengah buat apa tu? Baru bangun tidur?? Hello, wake-up! Dah lambat gi kerja! hehe.. Pagi ni sebelum start wat kerja, nak warm-up sikit jari-jemari ku ini. Alhamdulillah pagi ni masih dikurniakan kesihatan yang baik untuk melakukan tugas-tugas yang diamanahkan.=)

Mutiara kata pagi ini yang aku petik daripada Koleksi Mutiara Kata Al-Qarni membuatkan aku tertarik sebentar..

"Sebaik-baik hari adalah yang membuatmu semakin pemaaf, yang memberikanmu ilmu pengetahuan baru, yang mencegahmu berbuat dosa, yang membuatmu semakin bijaksana dan mengepamkan semangat serta tekad yang kuat dalam dada.."


Aku suka dengan kata-kata hikmah ni sebab setiap hari kita memulakan hidup kita mengikut kitarannya. Kalau kita boleh mengaplikasikan kata-kata ini dalam diri, InsyaAllah pasti tenang hidup kita.. Pintu rezeki terbuka luas untuk kita. Sebabnya kalau kita tak boleh jadi pemaaf, hati kita seolah-olah terkunci sebab kita taknak melepaskan sesuatu yang sebenarnya bukan milik kita. Setiap benda dan makhluk di muka bumi ini adalah milik Allah s.w.t seluruhnya. Even sehirup nafas itu juga milik Allah yang maha berkuasa. 

Kalau kita tidak hargai setiap saat hidup kita dengan melakukan perkar-perkara bertentangan dengan ayat-ayat di atas, pasti hati sukar menjadi tenang. Maka tertutuplah semua peluang-peluang yang baik untuk diri kita. Setiap perbuatan dan kelakuan juga akan terbentuk melalui hati yang telah terkunci akibat tidak memaafkan orang, berbuat dosa dan seterusnya menjadi lebih dungu yakni bodoh kerana ilmu pemgetahuan yang semakin cetek di pemikiran. Ahli cendekiawan yang tersohor juga akan hilang kebijaksanaannya kalau tidak disertakan dengan hati yang bersih. 


Aku kat sini bukan nak berfalsafah semata-mata. Cuma apa yang aku nak katakan, kalau kita tak ikhlas dalam melakukan sesuatu, hidup kita takkan tenang. Cara yang paling mudah, belajar mengikut kata-kata hikmah tu. Semakin kita jadi pemaaf, hati semakin lembut dan menjadi lebih kuat serta boleh menerima ilmu-ilmu yang baru setiap hari. InsyaAllah dipermudahkan segala urusan kita di dunia ini dari segi kerjaya, rumah tangga dan ibadah kita kepada Allah s.w.t.. 

Macam pengalaman aku sendiri jugalah. Macam-macam dugaan aku terima. Kira air mata ni dah kering dah akibat terlalu banyak menangis. Walaupun hati ni marah dan sakit hati dengan perbuatan hamba-hamba Allah yang tidak berperikemanusiaan tersebut, aku tetap bangkit meneruskan kehidupan. Walaupun pedih dengan kata-kata mereka, tapi Alhamdulillah aku diberi kesabaran yang tinggi. Mungkin mewarisi sifat sabar ayahandaku yang sentiasa cool kot. huhu.. Bangun pagi, just let go apa yang telah berlaku. Mungkin hati masih pedih tapi apabila kita belajar memaafkan dan melupakan apa yang berlaku, InsyaAllah memang tenang sangat-sangat. Rajin-rajin mengaji Quran dan enjoy dengan kehidupan kita. Walau sesibuk mana pun kita belajar atau bekerja, kita takkan rasa benda tu membebankan. Walau sesempit atau sesesak mana pun keadaan kita, kita takkan terlalu rasa susah hati. Pasti Allah berikan kita ganjaran yang sangat besar nanti. Mudah kan? Pape pun, kawal diri sendiri sebelum kita nak mengawal orang lain sebab diri sendiri itu pun di bawah kawalan Allah s.w.t..=)



Cik Misya : Nak jadi baik tak susah pun sebenarnya kan? ;)

1 comment :

hazafilovesyira said... Reply To This Comment

pewwitt! kata kata ini ditujukan pada 'kawan' ke? tetapi i rasa lebih baik ditujukan pada diri sendiri, aimi oiii. ramai lagi diluar sana yang perlu diminta maaf. lebih lebih lagi orang yang banyak berjasa pada u, bila mak bapak u tengah susah dulu dulu...

by anyway, u nak tengok tak gambar gambar yang i ambil semasa u seronok berposing posing depan kamera photografer? semua part i ambil uuu.. dada, pinggul, bibir, mata, dahi gendol..i ingat nak masukkan dalam blog i, u kasi tak?

jangan lupa kirim salam pada guy yang suka nyonyok pepek awak itu.;)

p/s: 871111065549

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...