expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Friday, November 30, 2018

Resepi Donut Coklat Ceria Ringkas dan Mudah

Salam. Today I wanna share 1 resepi simple untuk penggemar donut. Cuma resepi saya ni bukanlah saya buat donut tapi menginovasikan donut segera sedia ada supaya nampak lebih menarik untuk dimakan. hehe.. 

So camne nak wat donut gini? Ala simple je caranya.

Bahan-bahan

Donut Segera (jenama MyPride - beli di Penjara Kajang)
Coklat Kompoun (jenama Beryl's)
Coklat Rice
Sedikit Butter





Kaedah Membuatnya 

Mula-mula goreng dulu donut segera frozen sampai jadi kekuning-kuningan.

Dah siap, toskan atas kertas tisu untuk serapkan minyak berlebihan. 

Untuk coklat, panaskan coklat compound dengan sedikit butter. Gunakan api yang paling perlahan.

Kacau sampai coklat dan butter sebati. 

Agak-agak dah berkilat rupanya bolehlah tutup api.


Ok readykan ketiga-ketiga bahan utama. Kalau boleh tunggu donut sejuk sedikit untuk makesure coklat melekat kat donut.

Celupkan sebelah bahagian donut dalam coklat

Suka hati lah nak banyak mana, agak-agak puas hati oklah

Then boleh celupkan donut bercoklat tadi dalam coklat rice atau taburkan coklat rice atas donut. Terpulang...

See, meriah kan donut saya? Warna-warni ceria gitu. hehe..

Bila makan ginilah rupanya. Hehe.. But nasihat saya, rasanya agak manis. So tak eloklah amalkan selalu. Maybe boleh gunakan kacang yang ditumbuk atau bahan-bahan lain unuk gantikan coklat rice.




Misya : Sweet like me. :p


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...