Resipi Nasi Goreng Ikan Bilis Perencah Adabi

Salam. Semalam sebab terliur tengok blogger Wonderfull Jannah share air tangannya iaitu Nasi Goreng Ikan Bilis, so hari ni sis pun nak cuba juga. Tapi sis modified sikit ikut my version menggunakan perencah nasi goreng Adabi. Senangje resipi ni confirm makan sampai menjilat pinggan. Hehe..


Bahan-Bahan

Nasi Putih
Ikan Bilis
Perencah Nasi Goreng Adabi
Bawang Kecil 2 biji
Sayur Campur (Yang ada carrot, kacang peas & jagung)
Telur 1 biji
Isi Ketam (Jika mahu)
Sedikit Garam

Kaedah Memasak

1. Tumiskan hirisan bawang kecil sehingga kekuningan. 
2. Masukkan perencah nasi goreng Adabi. Then masukkan ikan bilis. Goreng semua bahan sehingga hampir garing.
3. Masukkan isi ketam dan sayur campur, kacau semua bahan sehingga rata.
4. Pecahkan telur dan kacau semua bahan. Letakkan 1 sudu kecil garam atau secukup rasa. Gaul semua bahan sehingga semuanya rata.
5. Akhir sekali masukkan nasi putih dan gaul kesemuanya sehingga masak. Siap dihidangkan.

Kalau rajin gorenglah menu sampingan seperti nugget/ keropok ikan / telur mata kerbau dan lain-lain sebagai penambah selera. Selamat bernasi goreng!


Misya : Masakan paling simple untuk habiskan lebihan nasi. 

Comments

  1. Jimat nasi lebihan
    tak payah dibuang.

    ReplyDelete
  2. sy suka betul nie perencah nasi goreng.. haha
    kalau malas nak masak guna perencah ni ja

    ReplyDelete
  3. Kalau makan dengan keropok ni lagi sedap😋.

    ReplyDelete
  4. Hehe kita sama! Saya pun jadikan nasi goreng je lebihan nasi tu...

    ReplyDelete

Post a Comment

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Popular Posts